Känner igen mig.

När jag skulle få min son så ville jag inte ens ha barn. det var för sent att påverka, så jag kände mig galet maktlös. Därför bad jag om att få ett planerat och sövt kejsarsnitt, jag var mer eller mindre i chock över att vara gravid, jag insåg det inte innan vecka 26, och med mer än halva graviditeten bakom mig så var det inte mycket jag kunde styra över. Det enda jag kunde styra var hur min son skulle födas, och eftersom jag alltid avskytt smärta i alla former, så tjatade jag mig till ett planerat och sövt kejsarsnitt. Att jag ville ha det sövt berodde till största delen på att jag skulle fått panik av att veta att någon rotade runt i mig när jag var medveten.. Över min döda kropp säger jag bara!
Jag läste en historia om just kejsarsnitt här, och känslorna känner jag igen så väl, mottagandet likaså. Man måste prata med någon innan man får ett snitt, men man tydligen måste inte den man pratar med lyssna. Dåligt, om jag får ha en åsikt.
Min egen tur att jag fick mitt snitt, berodde på att jag fått veta så sent att jag skulle ha barn, i kombination med att läkaren hade galet bråttom, och inte hade tid att dividera med mig.
Modern sjukvård säger jag bara.

Jag hade inte heller speciellt ont efter mitt snitt, annat än när jag skulle ligga på sidan, då kändes det som tarmar och allt rullade över till den sida jag la mig på. Annars, nja, inte så hemskt. På BB tjatade de om att jag inte skulle vara uppe och gå så tidigt som jag var, men det gjorde jag ju bara för att jag ville hem!
Väl hemma började jag ta till mig att jag var mamma, men det tog tid.. Hade jag inte fått bestämma förlossningssätt så hade det tagit ännu längre det kan jag garantera!

Visst, kejsarsnitt är förenat med mer smärta i längden, och med minst lika mycket om inte mer risker än vaginal födsel. Men oavsett det, så är det att föredra när man är riktigt rädd för hela grejen. Det är min erfarenhet.

Kommentarer
Postat av: Jennie & Exxa

Oh vilket bra inlägg! Jag har själv en riktigt kraftig förlossningsskräck som är så stor att jag överväger att aldrig skaffa barn. Men det finns kanske andra alternativ :)

2009-07-01 @ 13:29:55
URL: http://www.exxa.se
Postat av: Linda - det handlar om helheten!

ska vi följas via bloglovin..kanske? =)

2009-07-01 @ 13:47:22
URL: http://lindapyykkonen.blogg.se/
Postat av: Erika

Hej!

Hur äre med dej nu för riden? :)

Kram!!

2009-07-01 @ 13:47:27
URL: http://mrserika.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0