Alla är inte glada över värmen

Jag avskyr när det passerar 25 grader varmt. Det blir ÄCKLIGT varmt, och att ligga ute och steka i solen.. glöm det! Sånt har aldrig tilltalat mig,och kanske är det därför som jag aldrig bränt mig på riktigt (bortsett från när jag som liten vägrade gå upp ur sjön och fick brännblåsor på axlarna utan att fatta att det var för att vattnet reflekterade solens ljus..) eller blivit sådär jätteyr som man kan bli när det är riktigt varmt.
Jag utsätter mig helt enkelt inte för det.

Jag jobbade med hästar några rekordsomrar, men såg då till att göra "utejobbet" mestadels på morgon och förmiddag samt sena kvällar, så jag slapp vara i solen mitt på dagen. Mina jobbarkompisar tyckte jag var knasig, och satt och red sina hästar mitt på dagen för de ville sova lite längre. Deras hästar blev uttorkade och även de själva. En av dem svimmade och föll av hästen, som tur var i en paddock och inte i galopp eller över ett hinder, men föll gjorde hon. Efter det FICK vi inte rida hästarna efter klockan 11 på dagen och före klockan 17 på kvällen.

Jag har också jobbat inom äldreomsorgen, och äldre och många gånger sjuka, lider dubbelt av värmen, eftersom de inte har samma grad av nedkylningsfunktion som yngre. Dessutom är en del dementa och förvirrade och kan lika gärna sätta sig rakt i solen jättelänge och bli helt uttorkade. Det var relativt vanligt när jag jobbade inom vården att de äldre var uttorkade, man fick nästan tvinga dem att dricka..
Så jag lider med den här damen, som inte ens orkar gå ur sängen i värmen.
Det är skamligt att man inte gjort något åt ventilationen på äldreboendet där hon bor, på fyra år!!

Nu bor vi högst upp i vårt hus, men det är ovanligt svalt ändå. Men tro mig, det är tillräckligt varmt här inne.. Just nu önskar jag mig en vecka med max 20 grader samt en eller kanske två dagar av regn. Växtligheten behöver det, och det behöver bli klarare luft, nu är det nästan torr-kvavt.
Jag har en evinnerlig tur som kan vara hemma och slippa jobba. Jag lider med alla de som tvingas jobba utomhus i det här vädret, eller inne i någon stekhet byggnad eller bil. Fy attan!!

Nu ska jag dricka lite vatten, för ungefär 20:e gången idag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0